onsdag 23. september 2015

Tips om soving i hengekøye / feltreir med barn

Jeg og storebror på 5 år har i løpet av sommeren og høsten vært på flere turer i marka hvor vi har sovet i hengekøye. Det er ikke alltid det passer for hele familien å dra på telttur og da er det fint at jeg og storebror likevel kan ta en natt ute. Siden vi har marka i nærheten av hjemmet vårt trenger vi ikke gå langt. Og med hengekøyene trenger vi ikke lete lenge etter egnet teltplass heller, alt vi trenger er noen trær. Dette gjør det veldig enkelt å komme seg ut for en natt i naturen.

Jeg har fått flere spørsmål i forbindelse med barn og soving i hengekøye så tenkte jeg kunne dele mine erfaringer. Vi er ganske ferske på området enda og lærer noe nytt på hver tur men kan dele det vi har erfart så langt.


Først og fremst er det er mye kaldere å sove i hengekøye enn i telt. Uansett hvor god sovepose man har så mister den isolasjonsevnen når man ligger på den. Det er viktig at barnet ikke fryser om natten så her er noen tips på hvordan du kan unngå det.
  • Man kan kjøpe isolasjonslag beregnet for hengekøyer. Den festes på hver side av hengekøya og isolerer godt både på sidene og under hengekøya. Jeg har Ember Hi-Loft isolasjon og er kjempe fornøyd. 
  • Har man fjellduk kan den også legges rundt hengekøya som et isolerende teppe. Unngå luft mellom hengekøya og fjellduken.
  • En ekstra sovepose kan også brukes til å henges utenpå hengekøya. Bruk det du har, man trenger ikke kjøpe alt utstyret på engang. Men prioriter utstyret til barnet høyest.
  • Man kan også bruke liggeunderlag i hengekøya. Min erfaring er at oppblåsbare liggeunderlag fort sklir i køya og blir bare en irritasjonsfaktor så jeg foretrekker skumunderlag (Mammut Bamse Extreme er min favoritt da den ikke sklir og isolerer godt hele året). Dersom du bruker oppblåsbart ikke blås det helt opp, da sklir det mindre.
  • Tarp (tak å ha over) beskytter ikke bare mot regn, men gjør det også lunere og beskytter mot vinden. Tarp kan også være greit å ha på sommeren for beskyttelse mot sola. 
  • Ellers er det gull med ull. Lue og ullsokker sparer deg og barnet for mye varmetap.  
  • Sjekk værmeldingen før man tar med barna på tur i hengekøyen. Litt regn skader ikke men er det meldt skikkelig kaldt og ruskevær er det kanskje like greit å vente til senere anledning.
Ellers er myggnetting er en fordel på sommeren. Kjedelig om ute opplevelsen skal bli ødelagt av 
ørten myggstikk. En annen ting er at det blir som et lite rede/ reir for barnet, nesten som å sove i telt. 
For storebror gir den ekstra trygghet. Lys over hengekøya gjør det også koselig og mørket blir mindre truende. 
Ikke vanskelig å se at det er en som er fornøyd med feltreiret sitt.

Det grønne trekket ytterst (Ember Hi-Loft) isolerer godt mot kulde fra bakken og sidene.

Sover man i telt er det mye lettere å sjekke om barnet har det bra og ikke er for kald eller varm.
Når vi sover i hver vår hengekøye må jeg krype ut av soveposen og hengekøyen min for å sjekke han. Noen vil nok finne det ganske tungvint, for meg er det ikke noe problem og er jeg heldig kan jeg nyte en fantastisk stjernehimmel eller soloppgang i samme slengen. Jeg har heldigvis ikke noe problem med å sovne igjen etter sjekket han. Er det mulig så er det selvfølgelig veldig praktisk å plassere hengekøyene helt inntil hverandre slik man bare kan stikke ut hånden for å sjekke barnet.
Utrolig fint å kunne våkne opp under åpen himmel og soloppgang. Ligge om natten å se opp på stjernehimmelen er også helt herlig.

Velg gjerne en hengekøye som er stor nok til to (iallefall deg og et barn). Jeg og sønnen min foretrekker å ligge hver for oss men skulle han bli redd eller kald en natt er det greit å vite at jeg kan la han komme opp til meg.
Koselig med lesestund sammen i køya før leggetid.

Hengekøyen er så behagelig at man likegodt kan spise frokosten i den også

Start med å sove i hagen eller i nærheten av hjemmet eller bilen så er det ikke så langt å gå om barnet skulle ville hjem eller bli veldig kald. Slår dere leir et kjent sted gir det ofte ekstra trygghet.
Denne plassen har vært vårt turmål flere ganger før og storebror syntes det var ekstra stas at vi skulle sove der.

Det er vanskelig å komme med en anbefalt alder for når man kan la barnet sove i hengekøyen alene. Det er nok veldig individuelt. Storebror hadde akkurat fylt fem år når han var på sin første overnattingstur i hengekøyen og for han har det fungert kjempe godt. Fra før var han vant med å sove i telt og han er flink til å legge seg om kveldene. Og viktigst av alt er han stor nok til å si ifra om han er for kald eller varm.
Og uansett hvor fullt det er i sekken, glem ikke kosebamsene :)

Hengekøyen er også morsom å leke i. Den kan være båt, fly eller hva fantasien måtte finne på.

For flere hengekøye bilder sjekk gjerne min instagramkonto @markaglede.

  

12 kommentarer:

  1. Her var det mange gode tips og råd. Veldig inspirerende! Og herlige bilder av gutten din :-) Sonja.

    SvarSlett
  2. Herlige bilder, tips og råd. Dere er så utrolig flinke - og de sjarmørene ser ut til å nikose seg på tur :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Eli Kristin :) Ja de trives ute uten tvil :)

      Slett
  3. Så utrolig kjekt det ser ut! Hvilken sovepose har storebror?

    SvarSlett
    Svar
    1. Storebror har Ajungilak Little Mammut Den er regulerbar og du kan velge om den skal være 105 cm eller 140 cm. Det gjør at barnet har posen lenger :) Jeg er kjempe fornøyd med soveposen. Den er 3 sesongers men vi har brukt de opptil fem minusgrader uten problem, da lot jeg barnet sove i to tynne lag ull og hadde jerven duken tilgjengelig om han skulle bli kald.

      Slett
  4. Takk for utfyllende innlegg! Har fått låne hengekøye og skal teste i kveld med lånebarn på 9.

    Nå henge meg på det du sier om soveposen til poden. Kan ikke få skrytt nok av den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende Liz, håper det ble en fin opplevelse og vil gjerne høre mer om hvordan natten var :)

      Slett
  5. Fint innlegg! Vi testet hengekøye for første gang i helga. Vi kan konstantere at det finnes en hel del forbedringsmuligheter, men vi koste oss veldig. Kan også rapportere at det går overraskende bra med en voksen og en åtteåring i en vanlig køye.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy! Kjekt å høre at det fungerte å sove to i hengekøya, kanskje jeg og storebror bare må prøve det engang for å se hvordan det er... Ha en fin kveld :-)

      Slett
  6. Jeg lurer på hvor du har kjøpt hengekøye og isolasjonstrekket? 😊

    SvarSlett
  7. Hei Karoline :-) Det har jeg kjøpt hos feltreir.no.

    SvarSlett