søndag 31. august 2014

Hjemmelagd Energibar


Noe ekstra godt i sekken hører med på tur. Uansett hvor lang turen er så er god tursnacks en fin premie for små og store. Og så er det er kjekt når tursnacksen inneholder mye næring slik den gir oss energi til å fortsette turen.

Oppskrift Energibar

80 gram usaltet smør
4 ss honning
150 gram lettkokte havregryn
100 gram brunt sukker
45 gram cherios
50 gram rosiner
60 gram hakkede salte peanøtter
70 gram melkesjokoladebiter
40 gram pinjetjerner
Bitte litt havsalt

Forvarm ovnen til 160 grader. Legg bakebapir i en firkantet liten langpanne ca 20 cm bred.
Hell smør og honning i liten kjele og varm det opp over lav varme til smøret har smeltet. Sett det så til siden for avkjøling mens du blander de andre ingrediensene i en bolle. Rør sammen og tilsett den avkjølte smørblandingen. Blandes godt sammen og helles i langpannen. Deigen er ganske løs men det er riktig. Stekes midt i ovnen på 160 grader i ca 30 minutter. Følg med den siste tiden slik de ikke blir for mye stekt, det er fort gjort... La de avkjøles i ca 15 minutter og del de så opp i ca 16 barer med en skarp kniv. La energibarene avkjøles helt før du tar dem opp av pannen. Oppbevares i en tett boks i kjøleskapet.


Skikkelig tursnacks!

Kokken min i aksjon. Jeg målte opp mengde og smeltet smørblandingen, ellers gjorde han det meste selv. Og selvfølgelig måtte det prøvesmakes underveis.

 
Skikkelig snadderblanding!

 Energibarene er fin å ha i turmatboksen. Ellers så pakker jeg de inn i folie og tar de frem når man trenger litt ekstra energi på turen.

Goooood tur!

2 kommentarer:

  1. De så skikkelig gode ut og må prøves. Takk som deler!

    SvarSlett
  2. Brukte denne oppskriften som basis (men jeg manglet mange av dine ingredienser og byttet dem derfor ut). Det ble uansett suksess, så jeg har notert meg ned ingrediensforholdene til en annen gang! :)

    SvarSlett