tirsdag 3. juni 2014

Telttur med venner i Nordmarka

I helga var vi på telttur igjen, og var sammen med et vennepar som har to barn på 3 og 6 år. Det er første gangen vi er på slik tur sammen med andre, og det var kjempe hyggelig for både oss og barna å være flere på tur.

Vi startet litt før resten av turfølget. Jeg og mannen hadde hver vår tursekk (80 + 60 liter) og i tillegg hadde vi Nordic Cab'en til å frakte både barn og litt utstyr.

Storebror gikk på egne bein i starten, mens lillesøster syntes det var kjempe stas å sitte i Nordic Cab'en. Hun har blitt for stor til babysete og trives med sitte i vanlig sete. Men siden hun fortsatt bare er 8 måneder  og litt for liten til å sitte så alt for lenge om gangen er det greit å kunne veksle mellom Nordic Cab og bæresele slik hun får variasjon på turen.

Storebror plukket blomster til sin jevnaldrende venn

Hjelper pappa med å dytte lasset. Ble nok å dra på denne gang også, selv om jeg prøvde å holde igjen så mye jeg kunne... Men hjelper veldig å bruke Nordic Cab'en på telttur da, den triller så lett etter så det føles mye mindre tungt enn når man må ha alt på ryggen. Pakklisten vår kommer forresten i eget innlegg så snart som mulig.

Storebror tittet stadig på lillesøster om hun hadde det bra og ga henne leker.

Storebror slapper av og ser på turfølget vårt som nærmer seg. Gleden var stor når de kom.

Storebror falt og slo kneet sitt og det rant litt blod. Han fikk plaster på, men syntes det var litt vondt og ville opp i Nordic Cab'en. Lillesøster begynnte også bli sliten så hun fikk opp i bæreselen, og det tok ikke lange tiden før hun sovnet.

Framme ved demningen til Ørfiske.

Været kunne ikke vært bedre.

Vi var ikke de eneste som var på telttur denne fine helgen. Men heldigvis var det plass til to telt der vi hadde planlagt å overnatte. Men med fire telt på venstre side og en lavo på høyre side var vi mange folk på lite område. Har aldri opplevd telte så tett på mange mennesker før, så jeg var spent på hvordan det ville bli.

Gutta setter opp teltet.

Storebror var rask til å sette seg godt til rette i Thermarest stolen sin. Den er bare så kjekk å ha på tur.

Lillesøster får seg et kjærlig klapp på hodet. Heldig hun som har så omsorgsfull storebror.

Teltene kommet opp, og det ble rene rekkehus bebyggelsen på den lille odden. Men faktisk så merket vi ikke så mye til de andre, mulig det var fordi vi ikke hørte de gjennom bråket til våre egne barn hehe. Var bare barnefamilier som teltet ved siden av oss da, så det gjaldt nok for alle sammen :)

Etter teltene var oppe var vi veldig sultne og klare for middag. Vi lagde tacolefser og det smakte utrolig godt. Hadde gjort klart mye hjemme så middagen var ferdig i en fei.

Mens pappa lager middag leser lillesøster.

Barna lekte og koste seg veldig godt sammen, en klar fordel med å være flere på tur.

Greit med litt pause fra sola så vi tok bleieskiftet i ytterteltet.

Storebror kom for å hilse på og koste seg med hjemmebakte banan og kryddermuffins til dessert.

Hadde med soltelt til lillesøster, noe som også var populært hos de eldre barna. Lillesøster syntes det var kjempestas med selskap.

Dette er livet eller hva lillesøster?

Etter middag og litt lek dro mennene og de store barna for å fiske. Etterhvert fant vi andre også ut at vi skulle gå en tur for å se om de hadde fiskelykken med seg. Lillesøster koste seg i bæreselen.

Vi fant en blid gjeng selv om de ikke hadde fått fisk

Kjære gutta mine koste seg slik der de fiska.

Gjengen klar for dra tilbake til teltplassen igjen. Førstemann!

Stas med jevngammel lekekamerat på tur.

Dette er bare såååå kjekt mamma!

Lillesøster begynnte å bli trøtt så det var på tide å tenke på legging av henne.

Men når vi kom i teltet var hun i skikkelig tullehumør og blid som ei sol.

Var kanskje litt for mange lyder utenfor, blant annet så begynnte hun å gråte når ungene i naboteltet gråt så det var nok litt sympatigråting på gang. Men ellers var hun veldig blid da selv om øyene begynnte å bli veldig smale etterhvert.

Planen var at jeg skulle legge lillesøster først og så legge storebror, men da det begynnte å bli sent så ga jeg opp det forsøket og en fornøyd storebror fikk komme inn i teltet for å legge seg.

Lillesøster ville også være med å lese. Siden lillesøster var såpass overtrøtt fant jeg ut at jeg heller fikk ta henne i bæreselen og gå en liten tur, hun sovner alltid i den uansett.

Det var skikkelig fint ute og deilig med en liten spasertur. Og jeg hadde rett, lillesøster sovnet ganske fort i bæreselen og tilbake til teltet var det bare å legge henne rett i soveposen. Hun våknet når jeg la henne over, men sovnet heldigvis like fort igjen.

Begge gulla sover godt og jeg kunne liste meg ut av teltet. Men da var klokken blitt så mye at det ble bare til at jeg tok meg en liten matbit og kveldstellet før jeg hoppet inn i teltet igjen.

Det ble ikke så mye voksentid på meg denne gang, men mannen storkoste seg da hehe!

Nydelig kveld ute så det var litt synd å legge seg, men greit å være uthvilt til neste dag for man vet aldri når de små vil stå opp. Alle de andre i naboteltene hadde også lagt seg så det var veldig stille på teltplassen.

Klokken seks våknet lillesøster med et smil. Jeg var nok litt trøttere i trynet, men må jo bare smile når man blir vekket av slikt blidt fjes. Hun hadde bare våknet engang om natten men sovnet fort igjen etter litt pupp. Storebror hadde også sovet godt, men som vanlig måtte vi stappe han tilbake i soveposen et par ganger. Selv har jeg sovet bedre på telttur må jeg innrømme, våknet et par ganger av barnegråt og snakking fra de andre teltene og underlaget vi sov på var ikke det beste. Men likevel synes jeg ikke det er noe problem med litt dårlig søvn ei natt, det kan man ta igjen når man kommer hjem igjen og alle de andre opplevelsene man har på slik tur gjør det verdt det :)

Gutta sov godt klokken seks, men de våknet ikke så alt for lenge etterpå de også. Ikke så lett å la være vekke de andre når vi sover så tett. Storebror skulle nok så gjerne sovet mye lenger, var skikkelig trøtt stakkar.

Lillesøster i skikkelig lekehumør. Men litt over syv var hun stuptrøtt igjen og klar for en liten dupp. Da gikk gutta ut, og jeg og lillesøster småsov en halvtimes tid. Gutta gikk på en liten oppdagelsestur i skogen for å ikke vekke hele teltleiren, men stakkars storebror var skikkelig trøtt og sliten han også og jeg kunne høre han var i dårlig humør på lang vei...

Det hjalp veldig på humøret til storebror når han kom tilbake til teltplassen og så de andre barna også hadde kommet ut av teltet sitt. De gikk ned til vannkanten og lekte så fint sammen.

Storebror lekte han fisket og viste meg stolt fangsten sin. Fin gjedde ikke sant?

Det var litt kjølig før sola sto opp så da hadde både jeg og unga på oss ullundertøy. Men når sola kom helt opp var det bare å finne fram shortsen igjen.

Gutta vasker opp etter frokosten.

Vi bestemte oss for å pakke sammen rett etter frokost. Mens vi pakket sammen utstyret fikk lillesøster kose seg litt inne i teltet. Merker det tar litt lenger tid å pakke sammen når man har baby med på tur da hun krever konstant tilsyn, men det tilpasser vi oss bare, skal jo ikke være stress på tur.

Det var en geocach like ved odden der vi teltet, så den måtte vi selvsagt finne før vi forlot området. Det var mange fine bytteting i boksen så det var ikke så lett å bestemme seg for hvilken ting de skulle bytte til seg.

Storebror var stuptrøtt, sliten og kjempe sur. Hadde tenkt han kunne gå hjemover selv sammen med de andre barna, men jeg ga opp det forsøket og lot han få sitte i Nordic Cab'en.

Ved demningen til Ørfiske. Der tok vi farvel med vennene våre, de hadde lyst å komme seg hjem mens vi  trengte en pause å få i storebror litt mer mat og se om vi kunne få han i litt bedre humør igjen.

Litt mat, en liten dukkert i vannet og gullfisker til "dessert" hjalp litt på humøret til Storebror. Lillesøster fikk også mat og strekt litt på beina. Ved Ørfiske traff vi kjentfolk og mange andre som var på tur i det nydelige været.

Det hjalp med litt mat for storebror og nå var han klar for å gå litt selv på vei hjemover.

Mens mannen fulgte grusveien siden det er mest praktisk med Nordic Cab'en så gikk jeg og barna stier der det var mulig. Mye mer gøy for storebror å gå på sti enn grusveier, og han løp bortover stien og var i kjempe humør. Hjalp også at flere som gikk forbi skrøt av han :)

Lillesøster syntes det var deilig lufte tærne og var også i kjempe humør der hun hang på magen og fulgte med på storebror som løp bortover.

Mannen hadde satt fra seg Nordic Caben og kom gående mot oss noe storebror syntes var kjekt.

Det siste stykket var storebror tydelig sliten og begynnte snuble i egne bein. Vi lot han få komme opp i Nordic Caben og det tok ikke lange stunden før han sovnet. Det kan være slitsomt å være på tur iblant, men uansett var han enig i at det hadde vært en kjempe fin tur