tirsdag 27. august 2013

Ukens turmatboks med grove gulrothorn

Denne uken har lillegutt fått grove gulrothorn med ost og skinke fyll i turmatboksen. I tillegg fikk han med lefse smurt med smørost og salami, spyd med gulost og morrpølse og eple og druer. Jeg har blitt veldig glad i matboksene fra EasyLunsjboxes. Med tre rom er det enkelt å sende med variert og sunn matpakke, har alltid et rom fylt med frukt eller grønnsaker. Gulrothornene bakte jeg i helga når lillegutt koste seg på fjellet med besteforeldre, om du er interessert i oppskriften ligger den lenger ned. 



Oppskrift grove gulrothorn m/ fyll

1,25 l grovbakstmel (evt like deler hvetemel og fin sammalt hvete)
50 g tørrgjer
2 ts salt
2 ts tørkede krydderurter
4 dl lunket vann
1 dl matyougert
1 dl olje
2 stk revet gulrøtter
Revet ost og skinke til fyll

Bland først det tørre og elt inn det våte til glatt deig. Tilsett og rør inn de revne gulrøttene inn i deigen tilslutt. Dekk så bollen med plast og hev lunt i 30-40 minutt. Etter heving elt deigen og del den i 2. Dersom du vil ha litt mindre horn kan du også dele deigen i 3, jeg foretrekker små horn som passer til små barnemager :-) Del deigen i 8 trekanter, legg på fyll og rull sammen. Pensles med egg og dryss på ost. Etterheves i ca 40 minutt. Stekes på 225 grader i ca 15 min.

Ekstra gode om de serveres litt varme. Kan også fint fryses :-) 

3 kommentarer:

  1. Herleg! Denne oppskrifta skal eg teste!

    SvarSlett
  2. Herlig, det skal prøves! :) Ønsker deg ei fin helg :)

    SvarSlett