torsdag 11. juli 2013

Skogens goder

Det fine med skogen er ikke bare de koselige turene, men også det at man på sensommeren og høsten kan plukke både bær og sopp. I Sverige var det allerede masse kantarell i skogen, så da måtte vi jo på tur for å plukke litt :-)

 Lillegutt er allerede en ivrig soppplukker og veldig glad i sopp til middagen

Vi fant også markjordbær og blåbær i skogen, men de gikk rett i magen til lillegutt :-)

En fornøyd gutt nyter bærene han plukker



Med soppnettet fult av kantarell :-)

Det er litt jobb å rense soppen etterpå, men veldig koselig når man har god hjelp :-)
På kvelden nøt vi deilig grillmiddag med nystekte kantareller i fløte til. Nam!

Fakta om kantarellen

* Kantarellen er en veldig god matsopp
* Fargen varierer fra gul til dyp gulorange
* Soppen har nedgående ribber som løper langt ned på stilken
* Hatten er trykt ned på midten og kan variere i form
* Kjøttet er fast og litt bleikere enn sopphatten
* De største soppene kan bli over ti centimeter i diameter
* Kantarellen har hovedsesongen sin fra juni til oktober
* Vokser ofte i næringsfattig løv- og barskog, gjerne langs stier eller i grøftekanter
* Den er sjeldent markspist

Det anbefales å alltid la det stå igjen noen eksemplarer når man plukker kantareller slik at den får mulighet til å fortsette spre seg og danne nye bestander.

NB!
Plukk ikke sopp hvis du ikke er 100% sikker på hvilken sort det er.
Den beste måten å lære om sopp på er fra andre som har god kunnskap.

Kantarellen er bare en av mange sopp sorter vi plukker og spiser, skal fortelle mer om de andre sortene senere og se om jeg også kan komme med oppskrifter på retter med sopp :-)




2 kommentarer:

  1. Den lillegutten der er virkelig en skogsgutt og en veldig flink liten hjelper :) vises godt at han har 2 foreldre som er masse i skog og mark og er friluftsmennesker ;) Alt forskjellig han spiser, hadde eg berre fått mine til å spise diverse....

    SvarSlett
  2. Takker! Ja han er veldig flink å hjelpe til men mannen måtte nok stå for mesteparten av rensingen da hehe ;-) Når det gjelder mat og barn så er det ikke alltid like lett nei... Lillegutt er heldigvis variert i kosten, men merker han har blitt større og litt mer kritisk til nye smaker han også. Det er helt naturlig, og jeg gjør ikke så mye ut av det og ofte så vil han plutselig smake likevel og finner ut at det var faktisk var veldig godt. Kunne skrevet masse om temaet da det engasjerer meg, men det får bli en annen gang hehe. Dere må ha en kjempe fin turhelg dere og, du og lillemann er så hyppig på tur at jeg rekker dessverre ikke få med meg alle de fine turene dere er på men prøver oppdatere meg så ofte jeg kan. Klem

    SvarSlett