tirsdag 30. juli 2013

Grove blåbærmuffins

Oppskrift grove blåbærmuffins

2,5 dl havregryn
3 dl lett melk
150 gram fin sammalt hvete
100 gram hvetemel
3 ts bakepulver
1/2 ts salt
1 dl sukker
1 stk egg
4 ss olje
2,5 dl blåbær 

Bland sammen havregryn og lettmelk og la stå i 10 min. Bland så sammen mel, bakepulver, salt og sukker i egen bolle og rør så inn i havreblandingen.Visp sammen egg og olje og rør inn i blandingen.
Tilslutt rører man forsiktig inn blåbærene.

Stekes på midterste rifle - 180 grader i ca 20 minutt. 
Ca 14 stk (vanlige muffinsformer)


Som vanlig har jeg med meg min gode hjelper på kjøkkenet, jeg måler og han heller, rører og prøvesmaker

Kanskje ikke det beste vispe verktøyet, men lillegutt syntes det er så stas med sauevisp.  Det gjelder å ha det gøy på kjøkkenet, så får det bare bli at det avogtil kan bli klomper i deigen etc.... Ja ganske grisete kan det også bli ;-)

Tilslutt skal blåbærene oppi og røres forsiktig inn

Flink hjelper jeg har altså!

Da er muffinsene klar for å settes i ovnen og lillegutt gleder seg til å smake

Jeg brukte også noe av røren til å lage minimuffins. Genialt produkt når man har barn med små mager... Lillegutt får avogtil med minimuffins i turmatpakken sin, og siden de ikke er så store så har han også plass til annen mat.

Etterpå ble det sparkesykkeltur med pappa og  i sekken lå det nybakte blåbærmuffins som gutta kunne kose seg med :-)


7 kommentarer:

  1. Du har virkelig en kokk i emning! Skal sei han er flink å vjelpe til den karen, blir en flink storebror ;) og dissa muffinsane såg innmari gode ut! Sann mine ord, ved neste anledning til å plukke blåbær, skal eg lage dei.

    Takk for tipset :))

    SvarSlett
  2. Takk for tips om blåbærmuffinsene, lagde de i går og de var kjempe gode. Fin blogg og flink hjelper på kjøkkenet ser jeg :-)Hilsen Åse

    SvarSlett
  3. Kan jeg droppe sukker?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke prøvd å kutte sukkeret helt på denne oppskriften, men jeg pleier ofte redusere sukkerinnholdet på diverse oppskrifter uten at det har vært noe problem. Det spørs hvor søtt du liker baksten... Istedenfor sukker så kan du f. eks prøve med litt honning eller vaniljesukker, man jeg kan ikke garantere for resultatet siden det ikke er selvprøvd ;-) Jeg er på ingen måte noen superbaker, de fleste oppskriftene du finner på denne bloggen er veldig enkle hehe!

      Slett
  4. Tipper du kan erstatte sukkeret med revet eple og evt litt honning. Det pleier å funke ok i muffins.

    SvarSlett
  5. Hvor kjøper du minimuffinsformer?

    SvarSlett