søndag 16. juni 2013

Trilletur til Ørfiske

Ørfiske er et vann som ligger i Nordmarka 337 moh. Det er mange muligheter å komme seg til Ørfiske. Starter man fra Sørlie eller ved turparkeringen i enden av Tumyrveien på Rotnes så kan man fint trille med vogn helt opp til Ørfiske. For de som ikke bor i området kan man f. eks ta Gjøvikbanen til Movann og gå /trille til Ørfiske derifra. 

Kart over Ørfiske og området rundt

Oppover mot Ørfiske hadde lillegutt det gøy med å blåse løvetann

Pappa viser lillegutt et triks som ble godt mottat ;-)

En vakker blomst til deg mamma!

Og så løper vi videre opp mot Ørfiske

Noen ville låne gåstavene mine igjen...

Er godt å slappe litt av i vognen innimellom

Begynner merke at det blir tyngre men kommer meg heldigvis på tur fortsatt :-)


Vel framme på Ørfiske og mater anda... 
Vi ba med oss en barnehagekompis av lillegutt på turen, noe som var veldig stas :-)

En enslig and på Ørfiske som ble veldig mett...

Med bøtte og spade kjeder man seg ikke

Gutta boys koser seg

Gutta på en liten utforskertur langs elven og demningen

En som kom tilbake fra utforskerturen med skrubbsår han måtte vise meg

Det er alltid gøy å plaske i vannet med pinner
Tøffe gutta badet også. En kald fornøyelse men så ikke ut til å plage de!

Koste oss med grilla pølser til lunsj, men det beste i dag var desserten nemlig sjokolademoussé med vaniljesaus og bringebær :-)

En båt kan brukes som sklie

Kom da kompis! Gutta skal gjøre alt sammen når de er på tur.

På vei hjemover parkerte vi vognene og gikk innover skogen for å se på ku-tunnelen.  
Den går over Ørfiskebekken og ble laget før 1900 da Gjøvikbanen ble åpnet. 
Den er murt som et flott buehvelv med plass for både sti og bekk, 
men under vårflommen hender det at bekken tar hele bredden.
 
Gøy å gå gjennom tunnelen

Gutta syntes det var mest gøy å kaste pinner i vannet og se de bli ført nedover med strømmen. 
Toget kom også kjørende over brua mens vi var der, stas :-)

Kjekt å få sitte på skuldrene til pappa

Siste stykket hjem koste lillegutt seg veldig i vognen - "med skrubbsår på knærne og stjerner i øynene" ;-)

4 kommentarer:

  1. Ser du har vokst ja :) og husker så godt sjøl at det vart tyngre å gå tur, så takk og pris for støttebeltet så eg kom meg på fjellturer også! Lillegutt lider ingen ød over en mor som vokser, dokke er flinke til å ta han med ut på mange ting heile tia. Ikkje rart at lillegutt stadig ser lykkelig ut :)) Lykke til med mage frue ;)

    SvarSlett
  2. Takker :-) Ja vi kommer oss heldigvis ut på tur fortsatt! Ved å planlegge og pakke dagen i forveien så gjør jeg det litt enklere, og så tilpasser vi bare hvor vi drar etter hva kroppen orker. Lillegutt er fornøyd bare han kommer seg ut han så det er jo bra :-))

    SvarSlett
  3. Så herlige bilder, og jeg ser det er en ny eventyrer på vei:)) Lillegutt er så skjønn han har et slikt godt ansikt, lurer på om jeg har sakt det før:))) Sitter på en annen pc så jeg får ikke skrevet med profilen min...hadde litt tid til overs på jobben:))

    Nyt resten av sommeren:)))

    Fra jillremme bloggen:))))

    SvarSlett