onsdag 15. mai 2013

Frokostmuffins med banan og kokos

Da har jeg og lillegutt bakt igjen. Denne gang har vi hentet inspirasjon fra God morgen Norge, men har justert oppskriften litt ved å halvere sukkeret og erstatte litt av hvetemelet med havregryn. Brukte også 3 bananer istedefor 2. Synes muffinsene ble gode og mer enn søte nok selv om jeg halverte sukkeret. Muffinsene passer fint å ha i matboksen og på tur :-)


Oppskrift frokostmuffins med banan og kokos

3 bananer
7 dl Hvetemel
2 dl sukker
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1/2 ts salt
80 g smeltet smør
2 store egg (3 små)
2 dl melk
100 g hakkede valnøtter
2 dl havregryn
1 dl kokos

Del opp og mos bananene. Bananene bør være litt brune utenpå, da er de søtest og egner seg best til baking.
Ha mel, sukker, bakepulver, vaniljesukker, salt og smør i en foodprosessor og bland sammen.
Tilsett egg, melk, bananer, valnøtter, havregryn og kokos og kjør til alt er blandet.

Fordel deigen i muffinsformer (tre-kvart fulle).
Dryss litt kokos på toppen
Jeg fikk 25 muffins ut av denne oppskriften.
Stek på midterste rifle ved 200 grader i 15-20 min
Avkjøles og serveres som de er, eller prøv de med brie og marmelade

Muffinsene holder seg saftig lenge og kan fint fryses.

Flinke hjelperen min rører og heller for harde livet :-)


Og må selvfølgelig få smake litt på røren for å se om den er god, det er vel favoritt oppgaven... 

Ferdig stekt og pyntet med flagg. Det er jo snart 17 mai :-)

"Kom å kjøp mamma". Kostet meg et par gullmynter den muffinsen der, men den var heldigvis verdt det ;-)

Jepp, de var godkjente hos lillegutt også :-)

Ha en kjempe fin 17 mai og langhelg alle som titter innom!


3 kommentarer:

  1. Nom, de så gode ut! Jeg tar vare på den oppskriften. Vinn vinn det der. De hjelper til med baksten og får det som turmat. Da spiser de iallfall godt siden det er selvlaget og det inntas utendørs :)

    Takk for tips!

    Ser kjempekoselig ut, en blivende gourmet han der :D Flotte blomster, klar for 17. mai dere.

    Nyt nasjonaldag og langhelg!
    Eli Kristin

    SvarSlett
  2. Slik bruker jeg også å gjøre, snike vekk litt sukker eller finne noe litt sunnere:) Kakene så kjempegode ut. Egner seg sikkert som turkaker også. Liker å ha med noe søt på tur:))

    Utrolig fint lys i bildene dine synes jeg.

    Nyt resten av den flotte turhelgen:))

    SvarSlett
  3. Mmm... Ser gode ut, må prøvest! Skjønneste lille kakebakemannen din da :)

    SvarSlett