torsdag 11. april 2013

Med nystekte polarbrød i turmatboksen :-)

Som sagt tidligere så er lillegutt på tur med barnehagen engang i uken og da synes jeg det er kjekt å sende med noe ekstra godt. Da jeg kom over oppskrift på polarbrød på Cathrines matblogg tenkte jeg at de må jeg prøve. Og de falt virkelig i smak hos lillegutt, var ikke en smule igjen i matboksen ;-) 

Oppskrift på Polarbrød

5 dl sammalt hvete
5 dl hvetemel
2 dl melk
1.5 dl vann
2 ts tørrgjær
50 gram sukker
2 ss olje

Bland alt i en kjøkkenmaskin, og elt i ca 10 min til du får en smidig deig. 
La deigen heve på lun plass i minst en time. 
 Sett stekeovnen på 200 grader. 
Når ferdighevet del deigen i ca 10 emner. 
Rull hvert emne til en bolle, og kjevle de ut til flate leiver, ca 1 cm tykke. 
Legg emnene på en stekeplate, og prikk med en gaffel. 
La de etterheve under plast i 15-20 minutter
Pass på at de  ikke hever for lenge slik at de blir høye og luftige.
 Stek ved 200 grader over- og undervarme i ca 11-15 minutter. 
De skal ikke bli brune, bare lett gylne og ferdige. 

 Avkjøl på rist under et klede, og pakk de i en plastpose eller tett boks så snart de er avkjølte nok. 
Kan også fint fryses ned.

Takk til Cathrine som delte denne gode oppskriften :-)

Polarbrødene klar for steking. Med kjøkkenmaskinen gikk bakingen lekende lett :-)

Ferdig stekte og venter på å bli spist... Ble nok litt høyere enn det de skulle være men like gode :-)

Turmatboksen til lillegutt klar. Polarbrød, pastasalat og bær.
Pastasalaten inneholdt: pasta, skinke, ostebiter, paprika, agurk, stekt løk og litt sweet chili saus. 

3 kommentarer:

  1. Denne oppskrifta trur eg at eg må prøve :)) baker brød, men å lage polarbrød hadde kanskje vekt matlyst hos mine 3 barn her. Fram med penn og papir og noterer....... takk for at du delte :))

    SvarSlett
  2. Masse herlige bilder med knallblå himmel siden sist jeg var innom her. Gleder meg til å se blogginnlegg om kanoturer :)

    SvarSlett
  3. Hvor mange blir det sånn cirka?

    SvarSlett