mandag 29. april 2013

Årets første telttur i Nordmarka


Endelig fikk vi kommet oss på telttur, og for en fin tur det ble. Lillegutt var i storslag og fant på mange gøyale sprell. Han har ikke sovet i telt siden i fjor på sensommeren, så jeg var jo spent på hvordan det ville bli og må fornøyd konstatere at han koser seg like mye på tur som vi gjør.

Startet turen lørdag formiddag fra hjemmet vårt. Vi brukte litt over en time til stedet vi slo leir, så vi trenger ikke akkurat dra langt for å finne et fint og stille sted å telte. Lillegutt er i overgangen til å kutte ut sove på dagtid, og var ganske sliten når vi startet turen så da var han veldig fornøyd over at han kunne kose seg bak i Nordic Cab'en mens pappa dro lasset...

 
Vi hadde en tursekk hver på ryggen (40 l + 60 l) , og så hadde vi litt utstyr + lillegutt i Nordic Cab'en. Kunne fint fått med oss mer om vi hadde trengt det. Vi var spente på hvor mye snø som var igjen i skogen, og som vi antok så var veldig mye smeltet bort de siste ukene så det gikk veldig greit å ta seg fram selv om det var  snø og litt gjørmete enkelte steder.

Fornøyd gjeng på tur

Tar en liten stopp på veien for å fylle opp vann (sammenleggbar vannkanne er kjekt å ha.)

Det siste stykket var litt ulendt og bløtt, så da var det mest praktisk at lillegutt gikk selv. Men sølete stier er jo bare morsomt, og så fikk han låne gåstavene til mamma som var veldig stas. Fint de kan reguleres slik de kan passe både mor og sønn :-)

Framme på stedet vi skal telte for natten. Koser oss med potetgull og ser på pappa som setter opp teltet hihi

Fant et fint og tørt sted å sette opp teltet. Var rett ved en myr så vi tenkte vi kanskje kunne få sett / hørt litt tiurspill neste morgen om vi var heldig. Også greit å velge et teltsted hvor det er litt boltreplass for lillegutt.

En som synes det var spennende å telte igjen. Og utsikten er jo upåklagelig :-)

Etter teltet var satt opp så var det på tide å tenke på middagen. Hvor er bålet spurte lillegutt, han hadde nok kunne tenkt seg litt pinnebrød men siden det nå er bål forbud så er det bare å ta fram multifuel brenneren. Kan da lage masse godt på den også :-)

På menyen denne dagen sto reinsdyrsgryte. Veldig enkelt og godt :-) Stekte reinsdyrkjøtt, blandet så i sopp, løk, aspargestopper og paprika. Helte i creme fraice til slutt og smakte til med en krydderblanding av salt, pepper, timian, rosmarin, enebær, koriander og hvitløk. Ved siden av hadde vi kokt ris og salatblanding. 

Etter middag løp lillegutt rundt omkring på teltplassen, kjeder seg sjelden den gutten.

Til venstre sitter lillegutt i Thermarest stolen. Det er altså et trekk som nesten ikke tar plass i sekken, så er det bare for oss å brette liggeunderlaget i rammen og man har en fin stol å sitte på. Den gjør absolutt teltlivet mer behagelig :-)

Litt over syv spurte jeg lillegutt om han ville legge seg. Var greit det sa han, men inne i teltet var han helt turbo, dro på seg strømpebukse på hodet for å leke kanin og turnet rundt i teltet. Måtte bare le av alle påfunnene og fant ut at vi likegodt kunne gå ut av teltet og drøye leggingen litt :-)

Gutta boys koser seg i hver sin stol

En som tar livet med ro og nyter utsikten over myra. Kanskje blir det tiurleik der til natten?

Litt over åtte var det mer stemning for å legge seg, og da var det godt å krype ned i soveposen. 

Lillegutt har Anjungilak knøtt sovepose. Står ikke noe om komfort temperatur på den, men passer best vår, sommer og høst. Jeg hadde på lillegutt to lag tynt ull og i tillegg hadde jeg jerven duken som jeg kunne legge over han om det ble nødvendig. Jeg sjekket etter om han var kald flere ganger i løpet av natten (var et par minus ute) men han så ut til å ha det veldig komfortabelt og sov som en stein. Jeg prøvde ut min nye vintersovepose og hadde det også veldig behagelig, men så er den laget for opp til -16 minus grader da. 

Jeg våknet i firetiden av en tiur som drev å laget kneppelyder, og at Røya svarte tiuren med en slags kaklelyd. De holdt til et lite stykke fra oss og ga seg etter en halvtime, så da la jeg meg til å sove igjen. Koselig å ligge slik i teltet å høre på fuglelyder. Uansett så var det ikke så lett for oss å få sett på om det hadde blitt tiurleik, da vi hadde måttet åpne på teltåpningen og hadde vel skremt de bort. Og hadde lillegutt våknet tviler jeg på at han hadde klart å vært stille.... Vi skal nok få med oss tiurleik engang i framtiden når forholdene ligger litt mer tilrette for det :-)

Klokken kvart over syv våknet lillegutt med et stort smil. Det var litt kjølig ute så jeg orket ikke gå ut av teltet helt enda, så da fikk lillegutt et aktivitetshefte jeg hadde kjøpt for anledningen. Heftet var om sjørøvere og det var masse klistremerker så han koste seg lenge med det :-) 

Etter en god varm frokost (havregrøt og stekte pølser) gikk lillegutt og pappa på en liten oppdagelses tur langs myrkanten. Det var delvis overskyet, og litt kaldere enn dagen før men fortsatt fint utevær.    

Å løpe etter såpebobler er en fin måte å holde seg i aktivitet på :-)

Etter en liten matbit dro vi hjemover ved lunsjtider. Mens vi pakket sammen teltet og resten av utstyret tok lillegutt en liten hvil i Nordic Cab'en. Er veldig glad vi brukte den på denne turen. Jeg har tidligere skrevet et mer detaljert innlegg om Nordic Cab som du kan lese ved å klikke her.

På de mest kronglete stiene må lillegutt gå selv da det blir litt humpete å sitte i Nordic Cab'en.

En som koser seg baki Nordic Cab'en ja :-)

En kombinasjon av å sitte i Nordic Cab og gå selv passet lillegutt perfekt 

En liten pause ved bekken, må jo sjekke om det er troll under brua ;-)
Og så er det gøy å kaste pinne i bekken og se hvordan den blir ført nedover med strømmen. Hvor havner den tru?

Årets første telttur var altså en suksess, blir nok ikke vanskelig å få med lillegutt på telttur igjen ♥


14 kommentarer:

  1. Åh så koselig dette hørtes ut!

    Vi har aldri vært på teltur med alle tre ungene før, men mannen her har veldig lyst å dra snart så det må vi få til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja telttur med barn kan virkelig anbefales. Er jo litt mer å organisere og pakke med seg med 3 små, men dere er så sporty så det det går nok fint tenker jeg :-)

      Slett
  2. Så fantastisk et innlegg! Vi har enda ikke vært på telttur med våre enda (først og fremst fordi pådriveren for det meste her i huset har vært en smule gravid..) ;) Men det står på planen og jeg håper det skal gå i år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det vil sikkert guttene like tenker jeg :-) Både du og Sirkusprinsessen inspirerer meg vet at dere har 3 tette og likevel så flinke å komme dere ut på tur, sporty er dere!

      Slett
  3. Åååååå! Så koselig! Ser så innmari koselig ut :) og så veldig fint skrevet og koselig! Innlegget er heilt supert og gir masse inspirasjon hit ;)
    Gutta ser ut til å kose seg maximalt, du også forresten. Likte stolane, skjønner godt at dokke har sånne for telting :))
    Litt misunnelig, eg og vil telte!!! :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan tenke meg din kjære lillemann ikke sier nei takk til å være med på en telttur ;-))

      Slett
  4. Hei, dette var en veldig fint og inspirerende innlegg. Fine bilder! Vi har lenge tenkt å ta med barna på teltur, og ble ikke mindre ivrig nå. Ha en fin dag, hilsen Charlotte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker, ha en fin dag du også :-)

      Slett
  5. Så flott dette var og så glad jeg blir. Jeg er Dagfinn Nyborg som er "oppfinneren av Nordic Cab. Jeg er nå 67 år, men da jeg ser disse bildene så minner det meg så mye om hvordan jeg brukte det som den gang het Rocky for våre barn som da var små. Se på tidslinjen til Nordic Cab så ser du bilder av Rocky som blir trukket av vår hund. I vogna sitter Erik som nå er daglig leder i Nordic Cab AS. Lykke til videre. Det var akkurat sånn som dere bruker den jeg håpet at Nordic Cab ville bli brukt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Dagfinn.
      Takk for hyggelig kommentar, og så hyggelig at du fant veien til bloggen. Ja vi har hatt mye glede av Nordic Cab'en :-) Den gjør det å ha med seg barn på tur så mye lettere, og det at den har så mange bruksområder gjør at den er godt brukt. Genialt produkt du har funnet opp!

      Veldig gøy å se bildet du referer til, har skjedd litt siden den gang ja ;-) Vi kjøpte vår Nordic Cab i 2008, og den har jo utviklet seg en del siden den gang også... Det fine er at man lett kan få byttet til nyere deler, så vi har blant annet byttet trekk (pga nettingen som kom i ettertid), nytt drag og nå har vi også skaffet oss dempere som er noe av de vi tidligere har savnet.

      Ha en fin dag!

      Slett
  6. Så kjekt å sjå :) Må ha vert ein superfin tur :)
    God helg!

    SvarSlett
  7. Hei
    Så ut som en veldig fin tur. Hva slags telt anbefaler dere erfarne turfolk (2 voksne + 2 små barn + "god plass")?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Øyvind. Jeg har ikke prøvd så mange telt, men kan kort fortelle om de to teltene vi har. Det er Helsport Vidda (http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Vidda_Light_3_Camp) og Helsport Rondane Ligth 3 (http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Rondane_Light). Rondane Ligth blir alt for lite for 2 voksne + 2 barn så det skal jeg ikke skrive så mye om her, det er teltet vi bruker når vi voksne er på fjelltur og hvor lav vekt på utstyret er viktig... Men Helsport Vidda kan kanskje være aktuelt for dere, der er det iallefall god plass til 2 voksne og et barn så skal nok fint få inn et til barn der også. Vi har hatt det teltet i en del år så vi har nok en eldre versjon enn det som jeg linket til så har nok vært noen endringer. Det jeg er veldig fornøyd med er at det er god plass til oss tre, grei sittehøyde innvendig, to utganger, god lufting og myggnetting + god plass i forteltene. Har faktisk ikke noe negativt å si, det eneste må isåfall være vekten...

      Slett
  8. Så fin blogg :-) Har selv en Nordic Cab, og ble nå veldig motivert til å ta med oss barna på telttur. Så veldig koselig ut!
    Hilsen Siri

    SvarSlett